Нагоре по реката

В предишната глава разказах за приключенията ни по езерото Изабал с нашите нови приятели на катамарана Френдшип.

Девета глава. Нагоре по реката

В Рио Дулсе станахме приятели с още едно семейство мореплаватели- Яна, Йосеф, Качка и Аничка, които пътешестваха на борда на Blizzard (Вихрушка), 1982г. 32 фута (11 метра) яхта Beneteau. Тъй като те са от Чешката Република, ние им викахме „чехите“, а те на нас – „българите“.

Чехите

С чехите и с френдшипите (яхта FriendShip, прочетете за тях тук) си вехме две седмици ваканция и трите лодки заедно потеглихме на обиколка из езерото Изабал, най-голямото езеро в Гватемала, където ни се случиха най-неочакваните и откачени неща.

Йосеф на 37г. и Яна на 30г. бяха страшно мили, скромни, възпитани, тихи, вечно-усмихнати хора, от които лъхаше спокойствие и доброта. Зен. Качка на 4г. и Аничка на 2г., за разлика от родителите си, бяха две диви необуздани същества, които крещяха, плачеха и хвърляха каквото им попаднеше под ръка със сила непропорционална на миниатюрните им размери, просто защото им беше скучно. В такива моменти родителите им страшно се притесняваха и незнаеха къде да се денат. Но когато заведохме малките да плуват в напълно тъмна подземна река или когато ги дърпахме с въжета в дълбок каньон, момиченцата бяха страхотно послушни и съсредоточени, с ококорени очички, в които проблясваше пламъчето на абсолютното задоволство. Дивачки.

Яна и Йосеф ни разказаха за невероятно интересните и необикновени пътешествия от миналото им, достойни да бъдат описани в книга.

Чехите

И двамата страстно обичат висините.

Яна е завършила Въздушен Транспорт и работила по поддръжка на самолети в Чехия. През свободното си време, като хоби, обичала да лети с безмоторни самолети, соло, преследвайки топплите въздушни течения.

Йосеф, висок и здрав като върлина, е професионален арборист, специализиран във високо-надземни дейности. Професионален катерач. Любимата му платена работа е да бере шишарки от високи иглолистни дървета. Най-високата му работа е била да инсталира заземяващи кабели на атомна електроцентрала. Така че като го видяхме как с един подскок се изкачи на върха на мачата на лодката им без помощни въжета по време на плаване, за да направи снимки на Фата Моргана, Френдшип и Близард плаващи заедно в езерото, ние изобщо не се учудихме. Усмихнахме се и заехме поза за снимка.

Яна и Йосеф също така обичат пътешетвията и приключенията.

„Изпитвам нещо като необходимост да видя какво има зад хоризонта,“ сподели Йосеф. За първи път той напуснал Чешката Република когато бил на 16г. и потеглил на изток, към Румъния. По пътя си водел дневник и спирал да рисува пейзажите, защото нямал фото-апаратче. От тогава е пропътувал половината свят. Обиколил Турция и България с колело, брал маслини в Гърция, помогнал на приятл да прекара лодка от Италия до Африка, където толкова му харесало, че решил да остане. Като свършил парите започнал да работи за група сенегалци полирайки дървени скулптури. Но тъй като бил пристигнал в Африка без виза, без паспорт и изобщо без нито един документ и без багаж за малко да го рестуват в Сенегал, където известно време той спял на улиците като бездомник и помагал във ферми и на хора за храна. После един ден му хрумнало да върви пеша от Сенегал до Чешката Република. От Дакар се придвижил до границата с Мавритания, където обаче любезно го „поканили“ в затвора, поради липса на документи. След 10 дена в затвора, където се очаквало близки и роднини да носят храна на затворниците и той почти умрял от глад, Чешкият посланник го изкарал и го изпратил обратно в Чехия.

Скоро след това, Йосеф заминал за Южна Америка, стартирайки във Венецуела и приключвайки в Боливия с велосибед, който закупил за 2$ и продал за 20$! Този път пътешествията му били доста по-приятни и удобни, разказа Йосиф, тъй като имал не само превоз-велосипед, но и палатка, в която да спи нощем, че даже и спален чувал.

От там той отново потеглил за Африка с палатка, спален чувал и колело, а и със документи този път, пътувайки от Мароко до Мали. Там на реката Нигер, Йосеф си построил първата лодка. „Не беше кой знае какво,“ скромно каза Йосеф, спомняйки си първата си саморъчно направена лодка- два метра дълга, от пластмасови туби и шишета… От шишета, ама лодка!

Като дошло време да потегля отново, той тържествено дарил лодката си и 90-годишният си ужасно тежък велосипед на местните хора и се прибрал обратно в Чешката Република.

Пътуванията на Яна преди да срещне Йосиф били предимно в Чешката република, с безмоторен самолет.

„Веднъж се разбих в едно поле край малко селце. Излязох от самолета и тръгнах към сеото да търся телефон, за да се обадя на моите хора да дойдат да ме приберат. По пътя срещнах една баба, която много бързаше. Аз я попитах дали има телефон в селото. Тя ми обясни на две на три къде е телефонът, каза, че бърза да отиде да види мъртвият пилот и продължи да подтичва в посоката на моя самолет.“

Откакто се срещнали, Яна и Йосеф пътешестват заедно из света, с техните две малки диви момиченца.

Качка и Аничка на борда на Близард

Експедиция в пещерата

И така, първото място, което посетихме заедно с нашите нови приятели, чехите и френдшипите беше на северният бряг на езерото Изабал. Стартирахме от Agua Caliente, топлият водопад, който посетихме миналия път и поехме нагоре по реката, вървейки в коритото. В началото реката беше широка и плитка, заобиколена от богата тропическа разстителност. Но след време стана тясна с дълоки бързи води. Вървяхме в планински каньон с високи сиви скали по които се разхождаха едри черни бананови паяци.

До кръста във вода, скачахме от канара на канара. Някои места бяха опасни и трудни за прекосяване. Налагаше се да помагаме на малките да изкатерват скалите и да преплуват по-дълбоките места. Йосеф почти през цялото време носеше Качка на ръце. (Яна и малката Аничка, както и Джони и болният Илан останаха да ни чакат на топлият водопад.)

След известно време стигнахме до зелено дълбоко вирче, където ректа внезапно спира, завива рязко към източната стена на каньона и бавно се шмугва в тъмна пещера. Ние след нея.

Водата вътре в пещерата беше неподвижна, дълбока и адски студена. Леговището на реката.

Нямахме спасителни жилетки. Имахме само две водонепромокаеми фенерчета за 9 човека, така че държахме едно фенерче най-отпред и едно най-отзад. Продължихме да плуваме без да достигаме дъното на реката все по-навътре и по-навътре в пещерата. Светлината от входа постепенно се стопи и изчезна напълно след вторият завой. Светът стана черен. Тук цветовете не съществуват и слънцето няма спомен от това място. Превърнахме се в група слепци.

Усещането, когато плуваш в непозната пещерн река, в тотален мрак е доста странно. Чувахме пискливите гласчета на прилепи, които прехвърчаха над нас. Опитвахме се да се придържаме близо до влажните хлъзгави камени стени покрити с гуано, знаейки, че там стоят паяците…

Мистериозно и страшно. Кой знае како нещо без очи дебне в черната вода под нас. Кой знае какво нещо без душа ни подслушва от пещерният таван, 10 метра над главите ни… Трябва да се прежалиш, да се изоставиш напълно на пещерата и нейните тайни и само тогава ще можеш да и се насладиш. Страх небива да влиза в пещерната река.

Всички мълчаха, притихнали. На места имаше огромни канари сърчащи извън водата, които трябваше да изкатерим един по един. Помагахме си, придвижвахме се бавно. Аз очаквах всеки момент някое от децата да се паникьоса от страх, но се оказа, че те всички: Виктор на 15 години, Мая и Нойял на 10, Ловам на 5 и дори Качка на 4 истински се наслаждаваха на момента.

Постепенно тишината се напълни с приглушените звуци на води бумтящи в далечината- подводен водопад. Грохотът ставаше все по-силен и по-силен и скоро вече неможехме да се чуваме. Усетихме и силно течение срещу нас, с което ни беше трудно да се борим. Достигнахме водопада, около 6 метра висок. Единственият начин да продължим напред би бил да се изкатерим по скалите на водопада нагоре. Малките деца и липсата на екипировка отнво ни послужиха за извинение. Обърнахме се и се пуснахме по течението, обратно до входа на пещерата, обратно надолу по реката, безкрайно удовлетворени. До ден днешен тази експедиция си остава любимото приключение на Виктор.

Експедиция в каньона Бокерон

На следващият ден продължихме да плаваме на запад и пуснахме котви пред El Estor, най-големият град на северозападните бреговете на езерото, в подножието на планините Sierra de Santo Cruz, където има медна мина, собственост на руска фирма.

На по-малко то 10 километра на изток от града, в планините, тече река Boqueron, издълбала 250 метра дълбок каньон с варовични стени.

Този път всички, с изключение на Йосеф потеглихме към каньона Бокерон. Йосеф остана да пази лодките, тъй като бяхме единствените туристи, наоколо няма марина и местните изявиха необикновен интерес към лодките ни; някои дори ни навестиха с плуване от брега.

Експедицията ни започна с епично 30-минутно пътуване в претъпкано минибусче. Преди нашата 12-членна група да се натовари, минибусчето вече беше пълно. Майки държаха по няколко потни деца в скута си, Джони, Яна и аз включително; мъже стръчаха прави от отворената врата навън, Иво и Дайли включително, вкопчени за рамката на бусчето, докато шофьора караше като замаян със 100 км/ч, засилваше в завоите и даже спря внезапно няколко пъти за да натовари още няколко пътника!

Пристигнахме живи, здрави и временно набожни до входа на каньона. Освен нас нямаше други посетители.Имаше само няколко млади момчета, които ни ваеха по 5 кецала на човек за входна такса (по-малко от 1$) и искаха по 10 кецала на човек за да ни закарат с ланча (лодка с гребла) нагоре по реката в каньона. Спазарихме децата по-евтино, а Иво и Дайли, за да спестят по 1.5$, решиха да не ползват услугите на ланчата, а да плуват нагоре в каньна, безплатно.

Влязохме в каньона. Свят на гиганти. Като малки мравчици-корабокрушенци плаващи върху листенце се носехме по жълтите води на реката. Огромни скални кули над главите ни.

Достигнахме до голяма канара насред реката- последната спирка на ланчата. Нашият гид ни разтовари върху скалата и каза, че ще се върне след 3 часа да ни вземе наобратно. И замина. Останахме сами, 12 души върху един камък насред реката, на дъното на каньон. Беше интересно в началото. Седяхме на камъка, стояхме прави на камъка, разменихме си местата; после пак седнахме на камъка и хапнахме от местните царевични рулца, които си бяхме купили от пазара ужасно евтини, по 10 за 2$ и в които намерихме парчета от свински уши, зурли и зъби; но не след дълго ни стана скучно. А когато на Качка и Аничка им стане скучно…

Решихме да продължим нагоре по реката, сами с плуване. Този път се бяхме подготвили и си носехме въжета и спасителни жилетки за най-малките. И приключението започна…

Дванайсет мъже, жени и деца, между които Илан болен от церебрална парализа, Качка на 4 годинки и Аничка на 2 годинки, започнахме да се борим с течението на реката. Водата беше студена и на всичко отгоре валеше дъжд.

На места течението беше толкова силно, че Иво и Дайли плуваха напред с огромни усилия държейки единия край на въжето и после ни издърпваха един по един: жените държахме децата, децата сграбчили въжето, мъчейки се да се задържим на повърхността на водата, която ни връхлиташе.

На едно място, където реката завиваше и водата беше толкова бърза и силна, трябваше Иво да прекоси с плуване до другата страна с единият край на въжето. Дайли държеше другият край, като въжен мост, а всички останали- Яна с двете момиченца ръце, Джони с Илан и Ловам и аз с Мая и Нойял, бяхме в средата на въжето. Дайли пусна неговият край на „моста“, както го бяхме запланували и всички се озовахме в средата на реката. Започнахме да се влачим и дърпаме, да потъваме насред реката, но в крайна сметка успяхме да се задържим и да се издърпаме от другата страна.

След около 30-40 минути най-сетне достигнахме нещо като малко каменисто плажче на брега на реката и най-сетне стъпахме на солидна земя. Спряхме да си починем и да се стоплим. Децата бяха с посинели устни, но никой не се оплакваше. Всички се радваха на приклячението и красивата природа наоколо.

Иво и Дайли решиха да продължат още малко нагоре по реката, да видят какво има още по-нататък и след известно време се завърнаха с малко cayuco, традиционно индианско кану издълбано от дунер на голямо дърво, което местните ползват за превоз и за риболов. Иво и Дайли решили да го „наемат за малко“. Нормално в едно такова каюко се побират двама души, максимум трима. Ние бяхме доста повече…

И така, за пъри път в историята, десет жени и деца се натовариха на малкото каюко, а Иво и Дайли плуваха отстрани и го направляваха из бързеите. Така се спуснахме надолу по реката и триумфално се появихме пред стъписаните гидове, които не вярваха на очите си. Никога до сега не бяха виждали по-откачени гринговци.

Преди да си тръгнем, Иво и Дайли трябваше да върнат каюкото там, където го бяха намерили, което им отне повече от 2 часа. После разказаха как на два пъти са щели да се удавят, на три пъти да счупят каюкото и на четири пъти да го потопят.

И накрая, за да се приберем обратно, имахме 2 варианта- да вървим пеша 10 километра или да спрем кола на стоп. Наредихме се на пътя, по който почти не минаваха коли и опънахме по един палец. Първата кола, която се зададе спря! Джипче с ремарке. Накачулихме се в ремаркето и весели се прибрахме на лодките, гладни, изморени, но готови за поредното приключение на следващият ден.

Можете да намерите предишните статии на български и историйки от нашите пътешествия в долната част на следната страница: На Български

Ако имате въпроси или коментари можете да ни пишете в кометарите тук или да ни намерите във Фейсбук: Facebook/The Life Nomadik .

Не забравяйте да ни харесте във Фейсбук и да споделите тази страница с вашите приятели!

Мерси от екипажа на Фата Моргана!

About lifenomadik

We are a family aboard a boat in search of freedom and adventure.
Tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Нагоре по реката

1. carmen mladenova says:

Hello,
    Great Bulgarian Family!
    I admire You and everything You do in Your new lifestyle!
    Surely all readers here, „travel“ with You and think of You!
    Mira and Ivo, Thank Your wonderful parents!

И аз страх
    с Вас „брах”
    „Нагоре по реката” и надолу.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *