Аруба- перфектната ваканция

* Тази статия беше публикувана в Карибски Компас издние №239 месец август 2015 стр.20-21

Нашият катамаран Фата Моргана, както и ние- Иво, Мира и Мая, предпочитаме да пплаваме бавно но сигурно в спокойно време, което рядко се среща през месец март в тази част на Карибско море- между Пуерто Рико и Колумбия. Наложи се да чакаме благоприятна прогноза за времето цял месец в Понсе и щом такава се появи- опънахме платната.

След три дена и две нощи базаварийно плаване в спокойно море със страничен вятър между 8 и 20 възела, решихме да спрем в Аруба набързо- да проверим прогнозата за времето за следващите дни и да си починем малко преди да продължим към Санта Марта в Колумбия. Месец по-късно все още бяхме в Аруба и не ни се тръгваше. От една страна преходът по море от Аруба до Санта Марта е един от най-опасните преходи, с прекосяване на зона, където се сблъскват високо с ниско атмосферно налягане и се образуват силни и непредвидими ветрове с огромни вълни, така че и този път решихме да чакаме докато се успокои времето и вятърът в района спадне, което се случи едва след месец. Но от друга страна не ни се тръгваше, защото този малък ваканционен остров, който лежи извън зоната на ураганите, чистата му и подредена столица Оранджестад с най-различни магазини и ресторанти, с луксозни хотели и курорти и световно-известни плажове, както и многобройните природни атракции и приветливи хора, се превърна в една от най-любимите ни карибски дестинации. Беше лесно минаването на митница и имиграция и беше безплатно да стоим на котва където си изберем пред многобройните плажове от югозападната прикрита от ветрове страна на острова. Беше спокойно и сигурно и можехме да си оставим лодката отключена и без надзор денем и нощем, знаейки че в Аруба почти няма престъпност. Срещнахме и се сприятелихме с едно прекрасно местно семейство- мъжът от Ирландия, а жената от Италия- които ни посрещнаха в къщата им и ни разведоха из острова. Иво се научи на кайтсърф, а Мая взе някоко урока по уиндсърф. Почуствахме се „като на ваканция“.

Oranjestad, Aruba

Отне около 2 часа да минем митница и имиграция, като през по-голямата част от времето чакахме на търговското пристанище в Оранджестад да дойдат властите от другото пристанище в Баркадера, което още е в строеж и да ни донесат докумените. Паспортите ни бяха подпечатани, формулярите-попълнени, никой не се качи на борда за проверка и цялата процедура беше безплатна, без да ни се налага да излизаме от лодката. Дадоха ни виза за два месеца (безплатна), която лесно може да се удължи с още два месеца.

Повечето крузъри посещаващи Аруба спират на една от няколкото марини или пускат котва в заливчетата край марините, за да ползват техните удобства- душове, динги док, интернет, перални и т.н. Вместо това, ние се паркирахме в спокойните плитки води пред Palm Beach, най-известният плаж на Аруба с високи палми и луксозни хотели наредени по западния бряг, с фасади обърнати към морето и грандиозните залези. Radisson, Holiday Inn, Marriott’s, Global Suite, The Ritz, и all-inclusive Riu Palace- карибския Taj Mahal. С мраморни подове и кристални полилеи, с инфинити басейни и изкуствени водопади, тропически градини и ресторанти заобиколени от езера със златни рибки и черни лебеди, барове на плажа, тези курорти предлагат всичко, за което туристът може да си мечтае, включително джет-ски и моторници дърпащи надуваеми фотьойли натоварени с весели розови курортисти, които ни се наложи да търпим няколко седмици, само защото там бяхме възможно най-близо до рибарския плаж, където Иво се учеше да кара кайтсърф, а Мая- уиндсърф.

Аруба лежи в южният карибски басейн на 990 мили от Антилските острови и на 18 мили от северните брегове на Венезуела, директно на пътя на пасатите, които тук са винаги силни и от една и съща посока, което е причината Аруба да се превърне в световно-известна кайтсърфинг и уиндсърфинг дестинация. Тук срещнахме легендарният Армандо Уестър, един от първите кайтсърфисти в Аруба. Той има една малка барака северно от Palm Beach – Armando’s Kitesurf Shack, където се дават уроци по кайтсърф, наем и продажба на екипировка. Мястото е на югозападния подветрен бряг на острова и е зщитено от големи вълни, като голямо плитко езеро постлано с фин пясък, което го прави перфектно за начинаещи. Запознахме се с Армандо и неговите приятели и скоро Иво започна да прелита с кайта наляво-надясно като дезориентирана пеперуда…

А когато не бяхме заети с водни спортове, обикаляхме и разглеждахме острова. Нашите нови арубски приятели- семейство от Европа дошли да живеят в Аруба, които се свързаха с нас благодарение на блога ни- ни заведоха на няколко ресторанта и ни разходиха с кола из острова до някои от най-популярните туристически обекта. С тях посетихме фара Калифорния и параклисчето Алто Виста, не далеч от плажа Араши.

Плажът Араши на западната страна на Аруба привлича местни и туристи с причудливи скални формации и кристални спокойни води, където насред коралови градини плуват разноцветни риби. Мястото е перфектно за гмуркане с маска и шнорхел. На фона на варовични скали обрасли с високи кактуси тук всеки ден пристигат два пиратски кораба, които водят туристи да се гмуркат в плитките коралови рифове.

Минахме по един тесен прашен път насред пясъчни дюни и бодливи Диви-Диви дървета с наведени и осукани от неуморните пасати клони, покрай плажа Араши и стигнахме до най-северозападната точка на Аруба, където се издига най-известната забележителност – фарът Калифорния, 30 метра висок. Построен през 1916 близо до Араши, фарът носи името на кораб Калифорния, разбил се в тъмницата край бреговете на Аруба през 1891.

Малко по-нататък по същия път стигнахме до параклиса Алто Виста на един хълм с изглед към морето, насред гора от кактуси, които покриват по-голямата част от този плосък пустинен остров. Построен през 1750г. от венецуелския мисионер Доминго Силвестре, параклисът, известен също като „църквата на поклонниците“ бива реконструиран през 1925г. Тук започва покръстването на местното индианско население. Зад параклиса намерихме сложен лабиринт подобен на каменна рисунка и ни отне доста време да стигнем до центъра под горещите слънчеви лъчи.

Навръщане спряхме да погледаме морето и скалистите брегове от северната страна на острова, незащитена от бурните вълни и неуморните пасати. Тук плуването е забранено. Ние нито за секунда не си помислихме да плуваме там. Има места, където природата демонстрира невероятната си мощ и където хората нямат работа. Респект.

Palm Beach, Aruba

Аруба ни изнинада приятно. Не очаквахме да намерим толкова много интересни места на такъв малък остров (32 км на 10 км). След като посетихме фара Калифорния и параклиса Алто Виста, отидохме да се разходим в пустинята. Скалните формации Казибари, на около 3 км от столицата Оранджестад, са червеникаво-кафяви канари, които стърчат насред пустинята сякаш паднали от небето, заобиколени от кактуси. И до ден днешен е загадка от къде се е взела тази купчина от огромни загладени от ветровете скали с причудливи форми на този плосък песачлив остров, на който най-високият хълм едва достига 189 метра надморска виочина. Една от теориите е, че камъните действително са с извънземен произход… Първите обитатели на острова- индианците от племето Аравак, се покатервали на скалите, за да наблюдават задаващите се от изток гръмотевични бурии. Тук, преди стотици години, те провеждали ритуали и молитви към небесните богове, които контролират дъжда и светкаиците. Тясна пътечка кривуличеща из високите кактуси, провираща се между тежките канари, ни отведе до стръмни стъпала от дърво и камък, по които се изкачихме до върха на една плоска скала. Аруба лежеше в нозете ни, заобиколена от синя вода. В ясно време от тук се виждат бреговете на Венецуела в далечината на юг.

На следващият ден, натоварени с водa и сандвичи и с удобни обувки за поход, потеглихме към националният парк Арикок. Паркът Арикок заема огромна територия във вътрешността на острова, около 20 процента от тоталната площ на Аруба. Това е една от основните туристически дестинации, предлагаща на посетителите най-различни природни атракции и пейзажи: пещери с петроглифи, пясъчни дюни, вулканични образувания, изоставени златни мини, руини на стари традиционни ферми, крайбрежни скални формации, етествен басейн и многобройни плажове. На входа на парка платихме по 11$ за възрастни, безплатно за деца под 17 години, дадоха ни карта на района и ни предупредиха да внимаваме за змии. Едни от най-често срещаните змии били боа и cascabel – вид гърмяща змия, която се среща единствено на остров Аруба и никъде другаде по света. Казаха, да вървим само по пътеките, за да не стъпим на кактус или на гърмяща змия. „Какво да правим, ако ни ухапе змия?“ -попитахме ние. „Почнете да броите, защото ви остават 20 минути живот“- беше отговрът.

В парка има много пътеки и каменисти пътища и оф-роуд сафарита с малки джипки е доста популярно занимание сред туристите. Ние потеглихме към Кончи- естествения басейн и вървяхме часове наред през монотонната природа. Прекосихме гори от кактуси и срещнахме семейства диви кози. Дори видяхме два сокола каракара кацнала на върха на висока скала в компанията на един голям кафяв козел.

Най-сетне стигнахме до естественият басейн- дестинация номер едно в парка. Естественият басейн е защитетен от бурното море от заобикалящите го скали, като малко крайбрежно езерце. Говори се, че преди години хората са използвали това място да държат затворници- уловените морски костенурки, които нямало как да избягат обратно в морето. Мястото е чудесно за плуване и гмуркане в затоплените от слънцето бистри води или просто да се потопиш след уморително ходене в пустинята.

Mira

Така отмина един месец и Аруба се превърна в наш дом. Имаше още интересни места за посещаване, имахме много нови приятели, а Иво и Мая искаха да продължат да си подобряват уменията по кайтсърфинг и уиндсърфинг. Не ни се тръгваше от Аруба и даже се чудехме дали да не останем още един месец. Но знаехме, че ни предстоят други вълнуващи места и приключения, така че щом вятърът спадна и се появиха благоприятни условия за плаване, вдигнахме котва и потеглихме към Колумбия.

Информация за Аруба:
• Аруба лежи извън ураганната зона и е безопасна за яхти целогодишно
• Процедурите по влизането и излизането с яхта в Аруба са лесни и безплатни.
• Яхти имат право на два месеца безплатен престой, които могат лесно да се удължат на четири месеца. За по-дълъг престой се изисква документ за внос на яхтата.
• Баракуда е деликатес във всеки ресторант в Аруба и се цени повече от махи или туна.
• В Аруба има много малки китйски магазинчета за хранителни стоки, където цените не са по-високи от останалите карибски острови. Има също така и един голям магазин, за който трябва членска карта, където има всичко и цените са по-ниски.
• Аруба е най-безопасната карибска дестинация, където престъпността е миннимална.
• Аруба е една от четирите държави формиращи Холандското Кралство, заедно с Холандия, Кюрасао и Синт Мартен. Населението са холандски граждани.
• Официалните езици в Аруба са холандски и Папиаменто- смесица от няколко езика, включваща португалски, африкански, холандски и испански думи. Много говорят и английски.
• Европейците за първи път научават за Аруба през 1499г. и испанците колонизират острова. Но тъй като е пустинен и не става за плантации, тук не се извършва търговия с роби и за това днес няма толкова много африкански потомци, както на други карибски острови.
• Холандците взимат контрол над острова 135 години след испанците и оставят местните индианци да отглеждат добитък за месо за останалите холандски колонии в карибите.
• През 1995г. Аруба получава независимост.
• Аруба има един от най-високите стандарт на живот в района на Карибите и на Северна и Южна Аерика, с много нисък процент на безработица.
• След затварянето на нефтената рафинерия на острова основната индустрия в Аруба е туризъм.
• Карнавалът в Аруба през януари продължава няколко седмици.
• Плажният къмпинг е позволен в Аруба през Великденските и Коледни празници.
• С постоянни силни ветрове, Аруба е перфектна за кайтсърфинг и уиндсърфинг. Многобройни състезания по кайтсърф и уиндсърф биват организирани на острова всяка година.

About lifenomadik

We are a family aboard a boat in search of freedom and adventure.
Bookmark the permalink.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *