Поход до Вулкан Бару

Ivo and Maya on top of Volcan Baru

Иво и Мая на върха на вулкан Бару

Събуждаме се в 4ч30 сутринта и, натоварени с огромни раници, се отправяме към вулкан Бару- спящ вулкан и най-високата точка на Панама, издигащ се на 3475м надморска височина. Раницата на Иво е толкова голяма и тежка, колкото един нисък шишкав мъртвец, който даже в това си състояние на тотална безжизненост не е загубил способността си да наддава по няколко грама и да расте по мъничко и незабележимо всеки ден. Наричаме го „Китаецът“. Иво го мъкне на гърба си нагоре -надолу по планини и вулкани, в градове и села, из джунгли и плажове и през граници. Мразим го неистово. Китаецът и другите две раници са ни най-големите врагове в момента.

Maya and Ivo (and the Chinaman) hiking

Градчето Бокете спи. Тези, които ни казаха, че има автобус до началото на пътеката към върха в 5ч00 сутринта май са ни излъгали, тъй като няма нито една кола по улиците, нито един автобус- няма жива душа, освен един луд бездомник, който пее някаква весела песничка и ни обещава на испански, че „пътят е дълъг“. Отчаяни, вървим нагоре-надолу по улиците на празния град и тъкмо когато напълно губим надежда да се придвижим до входа на парка навреме, забелязваме едно самотно такси. То ни закарва до началото на пътеката за 7$. Все още е тъмно навън и офисът на парка е затворен, което ознаава, че сме навреме, тъй като минаваме покрай заключената сграда и започваме дългия поход без да плащаме входната такса от 5$ на човек, която се плаща само от 6ч00 сутринта нататък.

Maya and Mira at the beginning of the trail to Volcn Baru

Мая и Мира в началото на пътеката към върха

Вървим под тежестта на раниците пълни с навити тънки матраци, спални чували, дрехи и якета за топло и студено време, храна и консерви за два дена, вода, фото-апарати- изобщо всичко от което ще имаме нужда през следващите няколко седмици, докато се разхождаме из Коста Рика и Никарагуа, където заминаваме след Панама. Повечето от тежките неща и палатката съставляват Китаеца- около 30кг. Раницата на Мая е около 7кг, а мойта- 15 кг . Скоро, краката започват да ни болят и колкото по-високо се качваме, толкова по-трудно става катеренето. Не сме свикнали с високо надморско равнище и с тежки раници.

Hiking with heavy packs

Поход с тежки раници (3 дена след 42 км маратон)

Ако нямахме раници, походът от Бокете до върха щеше да е много по-лесен и безболезнен, даже приятен, по широк каменист път достъпен за оф-роуд джипове чак до върха; извиващ се покрай планински гори, зелени пасища и каменисти хълмове, толкова красиви, че забравяме за болката от дългото вървене и спираме да се наслаждаваме на природните красоти. Високите дървета превзели ниските склонове отстъпват място на по-дребни растения, храсти и алпийски цветя по върховете. През по-голямата част от времето е все нанагорнище, не много стръмно, стартиращо от около 1600м надморска височина с 1900м елевация до върха.

Спираме да си почиваме често. По обяд, сядаме на един голям камък в средата на пътя да хапнем консерва шунка с черен хляб и си мислим колко ли е трудно за тези оф-роуд джипове да минат от тук. Но минават. Мъчат се, ръмжат, напъват се, но тези Тойоти успяват някак си да се изкачат до върха и обратно и понякога даже без да се счупят.

Обяд на камък

По принцип, би трябвало машрутът да отнеме не повече от 6-8 часа до мястото за къмпинг, което е малко преди върха. Но ние едвам се замъкваме за 10 часа- напълно разнебитени- и си опъваме палатката под един голям навес, полу-изгорял и прогнил, заобграден от ниски дървета обрасли в мъхове. Малко преди залез слънце- мъгла и лек дъждец- на 3200м надморска височина е ужасно студено. Лягаме да „спим“ с шапки и пухенки в спалните чували. Невероятно е, че само преди няколко часа и на 1900м по-ниско, беше топло тропическо лято. Много хора започват похода в топлото, неподготвени за студа горе. Един човек даже е умрял от хипотермия на върха през 1995г. Освен, че ни е студено, ни е и неудобно, а краката ни болят толкова от дългото тежко вървене, че не можем да спим. Чакаме да свърши нощта в поредица от кратки кошмари.

Тук си опънахме палатката първата нощ

Беше ужасно студено

Около 4ч00 сутринта чуваме група хора, които минават покрай палатката. Те ни осветяват с фенерчета- знак, че е време да ставаме и да се изкатерим още километър и половина стръмно нагоре до върха. Тези планинари са започнали похода от Бокете в полунощ и са вървяли цяла нощ, за да пристигнат на върха преди изгрев и да наблюдават как изгрява слънцето изпод планините и облаците, как небето се превръща от черно в лилаво, в синьо, розово и оранжево. Казват, че при ясно време от тук могат да се видят и двата океана в далечината- Атлантика на изток и Тихия океан на запад, но ние нямаме този късмет. Катерейки се нагоре по последната отсечка, увити в зимни якета, силен вятър докарва облаци и дъжд.

Иво и Мая замръзнали на върха на вулкан Бару

На върха на Бару има няколко големи не особено романтични инсталации, телефонни кули и антени за интернет, телвизия и радио, които непрестанно бръмчат. Групата ранобудни планинари замръзват скупчени в ъгъла до една от сградите на завет. Един от тях е по шорти и краката му са бяло-сини. Започва да търси дървета, за да напали огън. Наблюдаваме го с интерес, представяйки си как за първи път ще видим как човек умира от хипотермия пред очите ни, когато се появява Хайме и ни кани всички в топлата му уютна станция. Хайме е пазачът на върха и на инсталациите и работи за националната полиция на Панама. Той прекарва по 15 дни в месеца сам, заточен далеч от семейството си, на върха на Бару, в тази малка стаичка на върха на Панама. Добър човек е и ни черпи чай, кафе и мляко с какао.

В хижата се оказа, че е можело да спим там безплатно, ако бяхме повървели още около 30 мин предния ден…. Хижаря е страшно симпатичен и самотен и обожава гости!

Хайме Алберто

Хайме Алберто- пазача на върха

Слизаме отново долу до палатката, след като прекарваме известно време на върха гледайки как слънцето изгрява изпод дебелата облачна покривка. Морето от облаци се оцветяват в лилаво, розово и златно. Събираме палатката и отново се качваме горе, тъй като пътеката за надолу откъм западния склон към град Вулкан започва от върха. Решаваме да вземем този непопулярен, по-къс, но и по-стръмен маршрут, вместо да се върнем по същия път към Бокете (което е средно-труден поход), но скоро съжаляваме за това решение.

на картата се вижда стръмното слизане по западния склон. Кликнете на снимката за увеличение

Този маршрут от върха до гр. Вулкан е класифициран като „много труден“. По-трудно от това би било скално катерене. И слизането надолу се оказва още по-трудно и по-опасно от изкачването. Тук вулканът си показва истинския характер. Пътеката се спуска по стари ронещи се потоци от лава, огромни прегорели канари и стръмни скалисти склонове. Тежките ни раници ни пречат да пазим равновесие и са като платна на кораб; непрекъснато правим повороти щом силните пориви на вятъра ни блъснат изотзад. И въпреки това, нашият най-голям проблем вече не е тежестта на раниците, а трудността на вертикалния терен. Не е просто трудно, но и страшно опасно. Иво и Мая са много по-бързи и скачат по камъните напред, а аз умирам от страх. Тук едно погрешно движение и умираш. Понякога ми отнема цяла вечност да се реша да направя поредната крачка. Вместо да извървим целите 7км от този маршрут за 3-4 часа, на нас ни отнема 3 часа да изминем първия един километър, след като тръгнахме късно- в 10ч00, понеже прекарахме известно време с Хайме да пием кафе и горещ шоколад и да си говорим. По времето, когато вече се смъкваме от каменистите склонове и навлизаме в джунглата, вече е късен следобед.

Мая си почива надолу по вкаменената лава

В джунглата ситуацията съвсем не се подобрява. Пътеката все още се спуска стръмно надолу и трябва да скачаме по кални и тесни места и паднали дървета. Вече минаха 8 кошмарни часа. Колената ми треперят и не мога да направя нито една стъпка повече. Свърших. Иво с Китаеца на гърба си взима и моята раница и продължава напред като мравка листорезачка с почти удвоен багаж. По това време сме вече тотално отчаяни и нещастни и просто искаме всичко това да приключи. Но пътеката продължава напред и надолу и скоро се стъмва. Нощта ни заварва насред тропическата джунгла, изтощени, дехидратирани (водата ни свърши по някое време) и далеч от цивилизацията. Продължаваме да се влачим с малки фенерчета на главите в тъмнилката и си мислим за змии, ягуари и други страшилища.

В подобни екстремални ситуации се разкрива истинския характер на хората. Оказва се, че аз съм от тези, дето се отказват. Просто искам да спра да вървя и да си легна. Казвам на Иво и на Мая да ме оставят в гората с моята раница и един спален чувал; не мога да продължа; не ме е страх от джунглата; ще ги намеря (Иво и Мая) утре в селото. Иво е от тези, дето оцеляват; упорито муле с безгранична сила- точно обратното на тези, дето се отказват. С двете тежки раници, той продължава напред, въпреки, че е напълно изтощен и отказва да ме остави сама в джунглата. Помага ми колкото може, въпреки, че в този момент се мразим взаимно до полуда. Мая върви пред нас и се оказва, че нейният истиски характер е на герой. Върви без да се оплаква и даже се опитва да ни поощри: „Почти стигнахме; не се предавайте; виждам края (въпреки, че не го вижда); почти сме вече извън джунглата; ще успеем!“

Около 20ч00 излизаме от гората и най-после тръгваме по равен широк тревист път. Намираме едно по-вироко място и опъваме палатката върху тревата. Вятърът, спускащ се от планината, е свиреп тази нощ. Палатката се огъва и се опитва да излети като дирижабъл, но на нас не пука. Жадни и гладни- пребити- заспиваме.

На следващата сутрин се събуждаме обновени на дъното на красива долина- море от лилави поляни, бодливи дървета и гигантски кактуси заобиколени от черни хълмове. Тънки дъждовни облаци се задават от север, слънцето е ниско над източния хоризонт, ние вървим отново, под дъга. Оказва се, че края на пътеката е само на 100 метра от палатката ни, но това не е края на пътя. От тук, трябва да вървим още няколко километра по един черен път до първото село- Пасо Анчо (Тесен Проход). За късмет, една местна жена, която беше тръгала с колата си да остави група туристи тръгнали да изкачват Бару, ни качи на стоп. И така това приключение приключи.

Тук спахме втората вечер

Първата кола, която видяхме след като слязохме от вулкан Бару. Планинари отиват да изкачват върха от западния склон…нямат представа какво им предстои и ни се радват.

Мира посочва върха. От дясно на пръстта й е източния склон, където похода се счита за „средно труден“, а от ляво на пръстта й е западния вертикален склон- „много труден“

Иво и Мая вървят ръка за ръка под дъгата

Първата къща по пътя към селото. Отидохме да поискаме вода за пиене

Посрещнаха ни група деца от племето Гуаями

Тяхната майка също се показа да ни види

Тя имаше най-крсивата усмивка на света!

На връщане, джипката, разтоварила планинарите в началото на пътеката, спря и ни качи и така ни спести доста вървене до селото.

С жената, която ни докара до селото Пасо Анчо.

Намерете ни във Фейсбук @The Life Nomadik

Подкрепете ни в Patreon @ The Life Nomadik

Гледайте ни в YouTube @Fata Morgana

About lifenomadik

We are a family aboard a boat in search of freedom and adventure.
Bookmark the permalink.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *